ДОБРЕ СТВАРИ СУ НЕВИДЉИВЕ - 85. наставак романа и МАНИФЕСТ
Иза аутомобила који је одмицао уздиже се палацајући пипак.
Догонио је маглене облаке који убрзано испунише екран.
Тишина. Мук. Притајена енергија празнине коју је технолошки напредак претворио у немушти зуј. Електронски бруј монитора се појача као да се у њему насељава рој оса. Из даљине су допирали гласови и прве, још неразговетне речи. Велики пипак хоботнице се укочи; и она је ослушкивала.
Тишина. Мук. Притајена енергија празнине коју је технолошки напредак претворио у немушти зуј. Електронски бруј монитора се појача као да се у њему насељава рој оса. Из даљине су допирали гласови и прве, још неразговетне речи. Велики пипак хоботнице се укочи; и она је ослушкивала.

На екрану затрепташе прве речи: - А певање и секс? – зачу се увређен глас.
- Обећао је, зато сам гледала, а богме, и читала... – додаде други.
Аутор визуелног романа се трже – на гледаоце/читаоце потпуно је заборавио. Понела га је игра у тексту, захтевнија и занимљивија него што је замислио. Двоумио се где да удене реченицу која откључава крај кад оно...
На другом крају креативног честара претећи се љуљало гломазно тело ватрене главе.
- Пуцања је било, то да – настави први глас. – Нешто мало и ватромета...
- Али певања и секса? – огорчено се јави други глас. – Чак ни кекса!
- Али певања и секса? – огорчено се јави други глас. – Чак ни кекса!
Аутор визуелног романа усплахирено чукну монитор.
Без резултата.
Он брзо пригрли тастатуру и из магле и ништавила изрони Mister New Wave.
Аутор незадовољно одмахну главом: сада му треба објаснити проблем и шта би све могао да уради.
Али Мистер New Wave је већ све знао.
Он брзо пригрли тастатуру и из магле и ништавила изрони Mister New Wave.
Аутор незадовољно одмахну главом: сада му треба објаснити проблем и шта би све могао да уради.
Али Мистер New Wave је већ све знао.
- Хоћете певање и секс? – упита он изазивачки множину различитих гледалаца/читалаца. – Има и тога, него шта! У визуелном роману нема да нема! Али уверили сте се и сами: све добре ствари су невидљиве!
Зачу се писак ауто-сирене и Mister New Wave усплахирено објави: - И запамтите – ова игра траје и када се заврши. Опремање Темељ-куће се наставља! Јављајте се, јављајте...
Он махну, лако се наклони и отрча у дубину екрана размичући коврџе магле које су надирале са свих страна.
На хоризонту, једва видљиво од сумаглице, уздиже се тамна громада истежући пипке.
Једно велико око затрепта и бљесну опасном црвеном светлошћу у чијој се зеници огледала празна арена у магли и ауто који је убрзано одмицао друмом.
Далек, храпав глас јекну и испуни простор као притајена грмљавина пуна претњи:
-
Ym Emag Sah
ON Eman!
Миливој Анђелковић
… И КОМЕНТАРИ
MANIFEST O VIZUELNOM ROMANU
ili
Mrežom Reči umrežiti Gugl...
ili
Mrežom Reči umrežiti Gugl...
Jedna od bitnih odlika FILMA je da slikama stvara ideje; KNJIGA
rečima i idejama stvara slike. Vizuelni jezik filma zavisi od režisera i
članova ekipe.
Slike
koje stvara pisac prolaze kroz «cenzuru» (ređe kroz nadgradnju) čitaoca i
najčešće se svode na poznato ili stereotipno, na već viđeno, na ono što je u
njegovom sećanju, iskustvu i znanju.
VIZUELNI
ROMAN, umrežavanjem Gugla u tkrivo teksta, donosi DRUGAČIJE slike, one koje
čitalac nije video ili NEOČEKIVANE slike.
Ta
RAZLIKA između poznatog / očekivanog i drugačijeg / neočekivanog stvara VIŠAK
ZNAČENJA. To otvara nove, drugačije, simbolične i ironične slojeve teksta.
Time
vizuelni roman dobija novu dimenziju i u bitnim segmentima posaje
3-dimenzionalan, šireći mreže asocijacija, mogućih viđenja i značenja teksta.
Istorija
civilizacije započela je slikama – pećinskim crtežima u Altamiri, Laskou,
Sahari, Australiji... kao i ribolikim idolima u Lepenskom viru i «Venerama
plodnosti» u Vinči i širom Evrope i Afrike. Rišad Kapušćinski smatra da će se i
završiti sličicama, dok će slovno pismo, štampa i knige biti samo kratka
epizoda.
Moje
poverenje u pisanu reč je mnogo veće jer ona, RAZLIČITIM INTERPRETACIJAMA
viđenog i otvaranjem novih pitanja ruši stereotipe i time menja viđenje slike i
pomera njena tumačenja i značenja. Naše vizuelno doba je samo jedna epizoda.
Vizuelni
roman NIJE «oslikavanje» romana. On je začetak UMREŽAVANJA GUGLA u Veliku Mrežu
Pisane Reči.
VIZUELNI
ROMAN je novoprobijeni JUŽNI PROLAZ u započetom NASELJAVANJU VIZANTIJE -
pogledajte kako to može da izgleda
Milivoj
Anđelković, s. r.
Mirjana
on June 30th, 2009 11:20
Interesantno
razmisljanje. Veza izmedju filma i pisane reci, i ja imam vise poverenja u
pisanu rec. Mada ovo nase vizuelno doba i nije neka epizoda.
Pangaric
on June 30th, 2009 14:14
U
poslednjem broju (beogradske) Politike, u članku o dobitniku Servantesove
nagrade za 2008, dakle o Huanu Marseu, možemo pročitati: “Strategije pisanja u
savremenoj novelistici upravo imaju korene u filmskoj umetnosti, u načinu na
koji se slikom kazuje priča.”
Amika
on June 30th, 2009 16:57
Mirjana,
slažemo se u osnovnom pristupu.
Zlatko, koreni su mnogo dublji, samo zahvaljujući pojavi filma sada mogu da se porede i sa njim.
Ključno je ono na kraju – “u načinu na koji se slikom kazuje priča.” Dakle, priča je početak i ishodište filma, a priča je – naravno – PRIČA.
Zlatko, koreni su mnogo dublji, samo zahvaljujući pojavi filma sada mogu da se porede i sa njim.
Ključno je ono na kraju – “u načinu na koji se slikom kazuje priča.” Dakle, priča je početak i ishodište filma, a priča je – naravno – PRIČA.
Glisic
on July 1st, 2009 11:10
“Jedna
od bitnih odlika FILMA je da slikama stvara ideje“.
Da! Ali pod uslovom da je film bez tona! A opet, kako se te slike, ofilmljene, smenjuju na vremenskoj ravni, mozemo li ih, s obzirom na to, smatrati slikama!? Slika je staticna. Bezvremena! Film je pokret, ili pak slike povezane u pokret.
Da! Ali pod uslovom da je film bez tona! A opet, kako se te slike, ofilmljene, smenjuju na vremenskoj ravni, mozemo li ih, s obzirom na to, smatrati slikama!? Slika je staticna. Bezvremena! Film je pokret, ili pak slike povezane u pokret.
Izmedju
slike i filma stoji strip. Dakle, slika – strip – film! Utemeljeni zanrovi.
Nema tu mesta za Vizuelni roman. Vi cete reci “Vizuelni roman”, oni ce Vam
odgovoriti “Nije nego strip!”
Da zakljucim, da biste me ispravili ako sam sve pogresno shvatio, Vizuelni roman je ustvari nista drugo do strip ili film.
Da zakljucim, da biste me ispravili ako sam sve pogresno shvatio, Vizuelni roman je ustvari nista drugo do strip ili film.
Amika
on July 1st, 2009 15:07
Glišiću,
to je upravo to – dinamika teksta i statične slike za ključne momente koje –
kontrastom, neobičnošću, ironijom, humorom… – dopunjuju tekst i daju mu širu
dimenziju, nove slojeve…
Nije samo ideja već je komentar onoga što upravo pokušavam.
Nije samo ideja već je komentar onoga što upravo pokušavam.
Praksa
je prethodila teoriji…
Коментари
Постави коментар