ГОСПОДАР ПРИЧА - 61. наставак романа
>>> Објављено у зборнику ВИЗИЈЕ СИГНАЛИЗМА 2017. године <<<
- Ено га! – узвикну Златана и обеси се ка5ану око врата. – Најзад!
- Ено га! – узвикну Златана и обеси се ка5ану око врата. – Најзад!
Заиста,
био је то дуго тражени путоказ. Многозначан, толико да се иза њега и река
раздвајала у два тока и ка5ан заустави брод.
Чуо се само понеки полугласни
коментар.
- Види оно: не прима, у санацији. Сада знам зашто се
галаксије удаљавају – објави Mister New Wave.
-
Ама не удаљавају се. Беже од нас – објасни Прекобарац.
- Па, куда ћемо? – упита ка5ан 5ар
5ровић осетивши напетост међу путницима.
- Лево! – рекоше Амик, Раде и Прекобарац.
- Десно! – одговорише MNW, Златана и Протеј.
- Три према три... – двоумио
се ка5ан. Он се загледа у таблу.
- Ви
ћете бити четврти за лево или десно – подстаче га Амик.
- Драги – умеша се Златана. – Види оно „Лајк са 10.000
френдова“! Како је то
дивно!
- Оног
господина Портпарола би вредело упознати – сагласи се MNW.
- Профитабилног? – запита Протеј. – Ја га познајем. Сарађујемо већ подуже.
- И,
како му иде?
- Профитабилно. Сва издања су му комерцијална, нису га
навукли на естетику. Зарађује, као и на оружју.
- Побогу! – згрози се Амик. – Зар се и тиме бавите?
- Ни случајно – одреза Протеј. – Ја сам етичко биће,
чак и када то смета бизнису. Тим парама бранимо и развијамо демократију.
Позајмљујемо их властима или опозицији. Е сад, што они тим новцем купе наше
оружје, то је њихов проблем.
- Ипак оружје! – сневесели се Амик. – И нови ратови...
- А зарађујете двоструко – схватио је MNW. – На каматама
и ценама оружја.
- Наравно, младићу – потврди Протеј и загледа се у MNW. – Биће од вас
бизнисмен, већ видим.
- Али то оружје и ратови... – јадиковао је Амик.
- Да није било тога, госпо`н Амик – објасни Протеј –
већина књига које толико цените не би никад биле написане. Ратови, несреће и
патње стварају библиотеке нових књига које оплемењују људе. Видите како је то
деликатно: књиге се претварају у новац, новац у оружје, а ратови и пратеће
последице прочишћавају друштво, развијају уметност, историју, све што постоји.
- Хоћете
да кажете – за оне који преживе.
- Замислите сами – био је упоран Протеј. – Ред књига
и закона, ред оружја, ред успутних ратова, ред уметности – то НЕМА
АЛТЕРНАТИВУ.
- Господо, молим вас – побуни се ка5ан
– треба да одлучимо где ћемо.
- Па
вас чекамо, ка5ане – подсети га Прекобарац.
- Али
драги – није се предавала Златана. – Лајк са 10.000 френдова! То нема ни на
Фејсбуку! Десно!
- То
ћемо у повратку... Тражимо Господара прича, заре не?
И он
одлучно скрену лево.
MNW чежњиво погледа
обалу која се удаљавала.
- Ја
бих изабрала – сетно ће Златана – једну славну глумицу и најпопуларнију
певачицу и била као оне.
- Имитирала би их? – сумњичаво запита ка5ан.
- То се сада зове „цитирати имиџ“ – исправи га Раде. –
Као што се за време рата цитира мир а за време мира води рат.
- Драга,
кад нађемо Господара прича, открићемо да си већ славна...
- Ох,
драги! Како је то лепо! Колико слава може да донесе?
- Много
– одговори Амик. – Имаћете модну кућу са двадесет писта за манекене, нафтне
акције и апартмане у Дубаију...
- Ја
већ имам три – признаде MNW. – И фарму од 5000 хектара...
- Нисам знао да имам тако способног сапутника –
заинтересова се Протеј. – Где је фарма, негде на изворима нафте?
- На Фејсбуку. Тамо сам је створио и поставио 12
албума са 600 фотки.
- Овде
се искрцавамо – обавести их ка5ан. - Ево га нови путоказ!
И заиста, био је то коначни
путоказ. За крај пута.
Путоказ који је гледао у њих.
- Ти
квадратићи, то су приче које је већ испричао – знао је Амик.
- Ко је тај
Господар прича? – упита Златана. – Све смо запоставили због њега...
- Он зна све о причама и романима јер их непрестано сам приповеда - објасни
Амик. – И познате, и непознате, и нове... У зони између ЗАБРАЊЕНОГ и ДОЗВОЉЕНОГ он претеже на нашу страну.
Окруживала су их столетна стабла,
дебеле пузавице без краја и почетка, лишће велико као сунцобрани и јата птица
која их се нису плашила. У даљини се видео вулкан који се пушио. Као да су били
у прашуми која постоји од почетка света.
На
чистини која се рашири пред њима, видели су старца у тршчаној столици који
зането прича околном дрвећу, травама, старим споменицима и небу.
Тихо су сели на дрвене клупе около и почели да слушају…
Сачекали су тренутак да Господар прича устане да би
се освежио матеом и повукао гутљај из флаше.
Раде са разумевањем климну главом – и ја бих тако
причао да имам права пића, говорио је његов израз лица.
Ка5ан је загрлио Златану, очигледно разочарану
немедијским изгледом старца.
- Морам
да пређем на старословенску медовину – прошаптао је Раде. – Ове брендиране брље
своде инвенцију на ниво просечног ЕУ потрошача...
Господар
прича се загледа у лишће на дрвету и откину пуну шаку, заједно са маглом која
га је сенчила. Положи га
на длан и поче да уврће у зелено-сиве плетенице: кратка, дужа, сасвим кратка,
са двоструком поентом...
Амик се
значајно накашља и сви се загледаше у њега.
-
Ваше приче – обрати се он старцу – задивљују. Као да левитирају. Како то
постижете?
Господар
прича диже главу и загледа се кроз Амика у дубине џунгле.
-
Видели сте. Препаднем хаос. Откинем део и растресем док не нађем почетак.
-
Почетак... хаоса?
-
За то је задужено Памћење. Ја причам догађаје и догађања, стварне и могуће.
Поново их премотавам јер је важније како се нешто збило него зашто се збило. Тражим светлост која се крије у
сенкама.
- Књижевницима то ретко успева...
– настави Амик.
-
Мислите, онима што пишу књиге? – упита старац.
Он узе суд са водом, промућка га,
попрска простор око себе и настави:
- Они
прво морају да створе приповедача: ко прича, зашто, одакле, из ког времена и за
које време... А ја сам приповедач који већ постоји, па могу да одмах изаберем
из свега што постоји, лебди или нестаје.
- Господине приповедачу – Златана
упути ка њему магму свог влажног осмеха – ви живите за приче...
- Варате
се, млада дамо – сетно је погледа Господар прича. – Ја не живим, ја приповедам.
Кад то радите, не живите ви већ ваше приче.
-
Живите од прича, са правим стимулансима – убаци се Раде и загледа у флашу –
можда ће га понудити да проба чашицу-две?
-
Е, мој синко! – уздахну старац. – Ви то као о некој ренти. За причу се може
живети тек када се не живи од ње.
Он
прикупи каменчиће око себе и сасу их, између дланова, на малу гомилу.
-
Проклетство уметности – закључи Амик трудећи се да изгледа као добро обавештен
зналац.
- Не, таман посла... То је питање
избора и одлуке: живот у оскудици или оскудица духа.
- И ви
сте прихватили живот у оскудици? – зачуди се MNW.
-
А ви, шта сте ви прихватили? – упита га Господар прича. – Оскудицу духа?
MNW се збуни и
одмахну руком као да нешто тера од себе.
-
Не волим оскудице, побегнем већ од прве... А онда ни оне друге не могу да ме
стигну.
-
То је као у доброј причи – настави Господар прича. - Иза видљивог смеха
најчешће стоје невидљиве сузе.
-
Али, молим вас – Амик прекиде тихи ламент над патњама MNW. – Ваше приче
се појављују у књигама највиђенијих писаца. Друге, већ написане, ви причате као
своје, а ја овде не видим ни трага од библиотеке.
Господар
прича одмахну главом.
- То значи да захватамо исти комад хаоса. Они штампају
књиге које речи, кроз читаоца, претварају у
слике. Ја те слике
стварам речима и шаљем у Памћење. А у њему је све – и написано, и испричано, и
заборављено, и надограђено, и измишљено. Да нема Памћења, ништа не би
постојало.
- Постојало би оно што видимо – успротиви се ка5ан 5ар
5ровић. – Стена на реци разбије брод, ако је не видимо.
- А шта је то што видимо? – упита старац. – Погледајте
се у огледало, па се мало померите. Ваш лик ће се променити. Који је прави:
први или други? Ми видимо бескрајни низ одраза од којих ни један није истинит
јер су сви истинити.
Прекобарац са разумевањем климну
главом. Његово светско искуство је то потврђивало.
- Оно
што видимо са ка5анског моста, то је истинито – није се дао ка5ан.
- Истина је у свим тим одразима. Али
ми одаберемо један, и тврдимо да су сви остали лажни. Хоћемо да све утерамо у
њега, милом или силом. Он јесте удобан за нас, зато смо га одабрали, али тада
највећи део света за нас постаје невидљив.
- Зато сте ви ту, и понеки писци – покуша Амик да му
подиђе. – Ето, например, визуелни роман „Насељавање
Виз@нтије“ у коме смо ми главни ликови. Ви сте
га сигурно већ испричали, чим је објављен.
- „Насељавање Виз@нтије“? – присећао се старац. – Не
сећам се, ја не дајем тако двосмислене наслове.
- Јесмо
ли позитивни – упита Златана – пријатно негативни или онако баш,
баш... Хоће ли моје слике добити хиљаду лајкова?
- Праве
слике стварају само приче – одговори
старац. – Оне могу да прикажу људе и догађаје из више
углова. Истина се крије ИЗА РЕЧИ.
- Постоје ли нека правила за добру причу – упита Раде – поред
правих стимуланса...
- Ех,
драги моји... Прича се гради постепено, као мост изнад
реке, и мора да тече лако као вода да би рекла
нешто тешко и значајно. Да
клизи са језика без великих речи и пренаглашених емоција...
- Шекспир –
прошапта Амик. – Хамлетова упутства глумцима...
- Она не сме
да буде задовољна сама собом, јер кад прича о животу цери се смрти...
- Хамлет
и Јорикова лобања... – опет ће Амик. – Али тамо је обрнуто.
-
Зато се причају приче. У славу живота. Да, Шекспир је знао за то – чуо га је
старац. – Толико да неки мисле да је Он све нас и измислио...
-
А шта ви мислите?
-
Видећемо... Ако се све заврши потапањем брода, као у „Бури“, онда је у праву...
-
Јер после тога долази хепиенд – убаци Раде.
-
Потапање брода као део хепиенда? – ништа није разумео
ка5ан.
-
А приче о љубави? – Златана упита узбуђено. – Какве оне треба да буду
да би нас учиниле срећним?
-
Е, дете моје, није циљ да се човек осећа срећним. Зато су задужене разне
супстанце и политичари. Циљ је да имамо основу да можемо
да будемо срећни.
Златана
затрепта, а ка5ан је чвршће пригрли – ја сам та основа, говорио је његов
стисак.
-
Приче – замисли се Амик – стварају илузије постојања и љубави. Оне ремете свет
јер привид хоће да постане нова реалност.
-
Зато се и причају, да сметају злу, похлепи, глупости и моћи. Оне су
паметније од нас и тачније виде. Оне траже целину и знаке времена, одгонетају
их или их поричу.
-
И више уживају у манама – убаци Раде – него у врлинама.
Господар
прича се загледа у Радета.
-
Ви мора да сте рођени у време пуног месеца. То сте тачно рекли. Ево видите...
Он махну
руком и свуда око њих појавише се речи, разбацане, згомилане, уврнуте или
осенчене тамом; речи уместо лишћа и магле, камења и штапића.
- Речи чврсте и
вечне, друге привремене и истрошене. Видите колико их је... Идеално би било да
могу да причам истовремено у неколико гласова.
Он
се наже и узе неколико речи које су се појавиле на зиду.
-
Многе речи имају скривену ману. Ево, на пример, ова.
Он
издвоји реч ПОБЕДНИК која се поносно извијала увис.
- Дођите, драга гошћо – позва он
Златану. – Ви сте овде најлакши, дођите да јој испробамо носивост.
Он
положи реч на земљу и – да би се смирила онако понета славом – пребаци мараму
преко ње.
-
Станите на мараму – позва он Златану.
Златана
елегантно закорачи. Чуо се писак, штропот и претње и она брзо одступи.
Господар
прича опрезно диже мараму.
Припијена уз земљу мировала је
реч ПО док је њен наставак, оно БЕДНИК, врлудало около без циља и сврхе.
` -
Ето шта се догађа ако реч притиснемо и злоупотребимо. Она изгуби смисао, или га промени у
своју пародијску близнакињу... Речи су крте, као и човек...
Старац
се замишљено загледа негде иза њих.
- А прича? – подсети га Амик опрезно.
- Прича? То је тајна окружена чињеницама. Најбоља је кад изађе из себе саме...
Он се пажљиво
спусти у своју трошну столицу, опружи руке и ноге и сањиво затрепта:
- Да,
драга господо... Прича је вешто усмерен сан који је старији од спавача...
Укуцајте у те ваше апаратиће ГОСПОДАР ПРИЧА и све ћете сазнати…
Глава му
клону и по равномерном дисању се видело да је заспао.
Златана,
ка5ан и остали тихо и са поштовањем се удаљише. Раде се неколико пута осврте,
као да се надао да ће њега, дете пуног Месеца, стари приповедач позвати натраг,
на чашицу пића.
Амик је посртао по стази и понављао,
да не заборави:
- Прича је
вешто усмерен сан... по и бедник... који је старији... бедник и по... од
спавача...
Коментари
Постави коментар